Hieronder een aantal antwoorden op gestelde vragen van de Supporters van Feyenoord over het lidmaatschap van de vereniging "Supporters Steunen Feyenoord".
Heeft u nog een vraag, stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wat gebeurt er met het geld dat binnenkomt?

Het geld wordt gestort op de rekening van de Vereniging 'Supporters Steunen Feyenoord' (verder SSF). Deze vereniging zal de gelden ‘doorstorten’ naar de Vrienden van Feyenoord (verder VvF), die daar aandelen in Feyenoord voor kopen. Al het geld van supporters dat op deze manier binnenkomt bij de club wordt gebruikt om Feyenoord financieel gezond te maken.

Waarom moet ik lid worden van een vereniging en kan ik niet gewoon geld naar de club overmaken?

De initiatiefnemers, de Feyenoord Supporters Vereniging (FSV) en de supportersclub Het Legioen alsmede de VvF, zijn daarover geadviseerd door professionals. We willen de supportersactie professioneel aanpakken en problemen op juridisch en fiscaal gebied voorkomen. Het lidmaatschap is nodig door wet- en regelgeving. Na storting van de eenmalige contributie bestaan er verder geen verplichtingen voor het lid. Het is ook mogelijk om donaties over te maken naar SSF en dus geen lid te worden. Echter in verband met voorkoming van mogelijke fiscale schenkrechten die dan door jou betaald moeten worden, adviseren wij met klem om niet meer dan € 2.000,- ten titel van donatie over te maken. Je kunt wel voor een groter bedrag aan contributie betalen en daarmee meer lidmaatschapsrechten verwerven.

Wat is een STAK?

De SSF zal, zodra voldoende middelen zijn verkregen, een participatie nemen in de door de vrienden van Feyenoord opgerichte VvF B.V. Deze participatie bestaat uit twee elementen: een aandelenbelang van € 2.000 in VvF en een lening aan VvF van € 1 miljoen. Voor het bedrag van de lening zal VvF aandelen nemen in Feyenoord. De door de vereniging gehouden aandelen in VvF zullen worden gecertificeerd waardoor een stichting administratiekantoor (verder: STAK) ontstaat. Dit houdt in dat de economische rechten van de aandelen toekomen aan de certificaathouder (in dit geval de vereniging) doch de stemrechten worden uitgeoefend door het bestuur van het STAK. De reden voor het tot stand brengen van dit orgaan is enerzijds flexibiliteit (in het geval onvoldoende gelden bijeen worden gebracht, kan een andere partij dit zo nodig aanvullen) en anderzijds continuïteit (de stem van SSF mag niet verloren gaan). Het bestuur van de STAK zal gevormd worden door 3 bestuurders, steeds twee benoemd door SSF en één door VvF. In de statuten van de STAK zal opgenomen worden dat het bestuur ook functioneert indien 1 of 2 van de 3 bestuursfuncties niet zijn vervuld

Wie zitten er in het bestuur van SSF.

Onafhankelijk voorzitter is zakenman en Feyenoord-supporter Hennie Huigen. Verder is FSV-bestuurslid Menno Been tot secretaris benoemd. Mark van Beek, voorzitter van Het Legioen is eveneens bestuurslid van de SSF.

Hoe vaak komt de SSF bijeen?

Jaarlijks zal er minimaal één ledenvergadering worden gehouden waar alle leden welkom zijn.

Hoe kan ik in contact komen met de vereniging SSF?

Dit kan door een e-mail te sturen naar adres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Ons streven is om e-mails binnen 72 uur te beantwoorden.

Hoeveel geld moet er binnenkomen?

Hoe meer hoe beter want Feyenoord heeft nog aanzienlijke schulden. Er wordt door de VvF, de Feyenoord Supporters Vereniging en Het Legioen gestreefd naar minimaal € 1.000.000,-.

Waarom €1.000.000?

Omdat op basis van het oorspronkelijke VvF plan (zoals gecommuniceerd is) een participatie tenminste € 1 mio zou bedragen. De Vrienden van Feyenoord, die verenigd zijn in de VvF BV, hebben elk een participatie van tenminste € 1 miljoen euro.

Wat gebeurt er als er als er geen miljoen euro binnenkomt en de VvF onvoldoende geld heeft om voor minimaal € 1 mio aandelen te kopen in Feyenoord zoals oorspronkelijk bedoeld is?

Een mogelijkheid is om een combinatie te maken met het bedrijfsleven dat, op initiatief van de Feyenoord Business Club (FBC), ook de krachten bundelt om Feyenoord financieel te steunen. De gelden worden dan dus bij elkaar gelegd om gezamenlijk een participatie van een miljoen te kunnen kopen. Als zelfs dat niet mogelijk zou blijken te zijn, dan nog wordt het geld aangewend om Feyenoord financieel te steunen zoals omschreven in de statuten van de vereniging. Deze statuten zijn hier te vinden.

Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden?

Voor de algemene voorwaarden, klik hier.

Krijg ik stemrecht als ik lid word door eenmalig geld over te maken?

Op de eerste plaats is deze actie bedoeld om Feyenoord gezond te maken. Daarnaast krijg je ook stemrecht, maar alleen in de SSF en dus niet in de voetbalclub of direct in de VvF. Als lid heb je per € 10,- een stem in de algemene ledenvergadering van de SSF. Vanuit deze vereniging worden twee mensen gekozen uit alle leden van de SSF die in het bestuur van het hiervoor beschreven STAK komen. Het bestuur van deze stichting stuurt één afgevaardigde naar de VvF. De afgevaardigde schuift aan bij de VvF en kan dus mee beslissen met de VvF.

Word ik door geld over te maken ook lid van de Feyenoord Supporters Vereniging of Het Legioen?

Kunnen we kort over zijn: Nee.

Als ik meer dan € 10,- stort, krijg ik dan ook meer stemmen in de ledenvergadering van de vereniging SSF?

Ja. Per € 10,- krijg je 1 stem. Voor € 100,- dus 10 stemmen en voor € 1.000,- dus 100 stemmen.

Krijg ik nog een bewijs dat ik heb meegedaan aan de actie?

Ja, je ontvangt een lidmaatschapscertificaat op naam. Supporters die voor dinsdag 8 maart 2011 lid zijn geworden van de vereniging Supporters Steunen Feyenoord krijgen hun persoonlijke certificaat in de maand maart toegestuurd. Supporters die later lid worden krijgen hun certificaat in een later stadium. Het bedrag dat is overgemaakt wordt niet op het certificaat vermeld.

Krijg ik meerdere lidmaatschapscertificaten als ik meer dan € 10,- stort?

Nee, per lidmaatschap wordt 1 certificaat verstrekt.

Krijg ik een winstuitkering?

Nee.

Wat gebeurt er na de inschrijving met mijn NAW gegevens?

De SSF legt daarmee een ledenbestand aan. Dit is wettelijk verplicht. Alleen indien je bij de aanmelding ook aankruist dat je nadere informatie wenst over de vereniging en over Feyenoord ontvang je op basis van je NAW gegevens in de toekomst (nog) vaker informatie.

Wat betekent het fiscaal als ik mee doe?

Doordat je lid word van de vereniging (zonder verdere verplichting) is er geen sprake van een donatie of schenking en is in principe dus ook geen sprake van fiscale gevolgen. Indien u om wat voor reden dan ook twijfelt of mee doen door lid te worden voor jou toch geen fiscale gevolgen kan hebben, raden wij je altijd aan een adviseur in de hand te nemen.

Tot wanneer loopt de actie en kan ik dus geld storten?

Tot september 2012. immers, het VvF plan tussen Feyenoord en de VvF BV loopt ook door tot september 2012. Je kunt in die periode meerdere keren storten.

Wordt de vereniging daarna opgeheven?

Nee. De vereniging blijft bestaan zolang er een relatie is met de VvF en Feyenoord.

Mag ik een ander lid maken van de vereniging (bijvoorbeeld als cadeau)?

Nee. Een lid moet zelf echt lid willen worden en dit bevestigen. Een ouder/wettelijk vertegenwoordiger kan natuurlijk wel de kinderen opgegeven.

Hoe moet de contributie betaald worden?

De contributie kan op diverse manieren betaald worden. Dit ligt aan de wijze van aanmelding. Meld je je via het inschrijfformulier op de website www.supporterssteunenfeyenoord.nl , dan dien je het bedrag eerst over te maken op het genoemde rekeningnummer. Zodra wij het bedrag hebben ontvangen ben je lid en krijg je het bijbehorende certificaat toegestuurd. Indien je je aanmeldt door het opsturen van het inschrijfformulier, betaal je via automatische incasso binnen een maand. Je moet dan uiteraard wel zorgen dat er voldoende saldo op je rekening aanwezig is. Het inschrijfformulier kan hier worden gedownload.

Moet ik elk jaar contributie betalen?

Nee. De contributie is eenmalig. Wel kun je, als je dit wilt, tot 1 september 2012 meerdere keren een contributiebijdrage doen en daarmee ook meer stemmen verwerven en uiteraard Feyenoord nog meer helpen.

Ik hoef dus ook niet op te zeggen?

Opzeggen kan, maar na de eenmalige contributie is er voor jou als lid in de toekomst geen enkele verplichting meer. Daarom is er eigenlijk nooit reden toe om op te zeggen. Door toch op te zeggen vervallen echter ook je rechten (stemrecht en verdeling van de Feyenoord-belevingspakketten).

Als ik lid word door geld over te maken, maak ik kans op Feyenoord belevingspakketten. Wat zijn dat en hoe kom ik daarvoor in aanmerking?

We verdelen onder de leden met enige regelmaat ‘belevingsfaciliteiten, zoals VIP-bezoek aan thuiswedstrijden, een meet & greet met spelers en mee met de selectie op trainingskamp. Wie lid wordt maakt automatisch kans op deze extra’s. Dit is leuk, maar eerlijk gezegd is het bij deze actie hier in beginsel niet om te doen. Het primaire doel van de actie is het steunen van Feyenoord!

Ik bezit al een Feyenoord premie-effect, kan ik dat niet teruggeven en dan meedoen aan deze actie?

Nee dat kan niet. Feyenoord is wel van plan om later dit seizoen de mogelijkheid te bieden premie-effecten terug te geven aan de club, maar dit staat los van deze actie.

Wat moeten mensen doen die geen internet hebben en toch willen meedoen met de actie?

Deze mensen kunnen bellen naar de afdeling Service and Tickets van Feyenoord 0900-1908 (€ 0,15 p/m) (ma-vr 9.00 - 17.00 uur). Medewerkers van Feyenoord sturen u dan graag een inschrijfformulier toe. De formulieren zijn vanaf zaterdag ook af te halen bij de Feyenoord Fanshops en vanaf maandag bij het loket van Service and Tickets bij De Kuip. U kunt ook iemand die wel over internet beschikt vragen het bewuste formulieren te downloaden. Het formulier vindt u hier.

Ik woon in het buitenland en heb een buitenlandse bankrekening. Hierdoor kan ik geen geld overmaken via Ideal. Hoe kan ik toch storten?

U kunt toch meedoen door geld over te maken op ING rekeningnummer 19089 (IBAN: NL13INGB0000019089 / BIC: INGBNL2A) ten name van 'Vereniging Supporters Steunen Feyenoord' te Rotterdam onder vermelding van 'Contributie Supporters Steunen Feyenoord'. Om vervolgens ook in aanmerking te komen voor toezending van een certificaat (over enkele maanden) moet u vervolgens ook nog een mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dat u op deze manier lid bent geworden van de vereniging.

Ik heb een machtiging tot automatische incasso afgegeven via het inschrijfformulier. Waarom is het door mij ingevulde bedrag nog steeds niet afgeschreven? Wanneer gebeurt dat?

Dit heeft om administratieve redenen en vanwege bankvoorschriften even op zich laten wachten. Het incasseren van de bedragen is per 11 februari 2011 van start gegaan. U mag er vanuit gaan dat het bedrag spoedig van uw rekening wordt afgeschreven. Indien het bedrag eind februari 2011 nog niet van uw rekening is afgeschreven verzoeken wij u contact op te nemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

end faq

FacebookTwitterHyvesYoutubeFeed